dimarts, 15 de març del 2011

COET vol oferir el ple de Torroella d'avui via twitter

L'article escollit (http://www.avui.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/381099-coet-vol-oferir-el-ple-de-torroella-davui-via-twitter.html) és un exemple de com les noves tecnologies han entrat a formar part de la política contemporània. La notícia destaca que la Coordinadora l'Estartit i Torroella (COET), vol retransmetre el ple de l'ajuntament de Torroella de Montgrí via Twitter. He comprovat que aquesta formació política va començar l'octubre de 2007 per "falta d'alternatives polítiques municipals satisfactòries" i que es presentarà per primera vegada a les eleccions locals del municipi el proper 22 de maig. És lògic doncs, que un dels seus propòsits electorals sigui donar-se a conèixer abans d'entrar en campanya. I com diuen els apunts del mòdul 1, als candidats o partits menys coneguts els va bé una campanya llarga, de fet ara parlaríem de precampanya. El missatge que es vol vendre és que es diferencia de la resta de formacions municipals, en tant que pretén establir una connexió directa amb el ciutadà i d'aquí el contingut de l'article, la voluntat de fer una retransmissió en directe per fer partícip al ciutadà de les qüestions que es tracten en un ple.

Entenc que el periodista o el mitjà que ha escollit publicar aquesta notícia, com a gatekeeper, ha fet una selecció entre moltes altres, l'origen de la qual prové d'una nota de premsa de COET on explica que es vol "afavorir total transparència i alhora afavorir una plena democràcia vinguda per la participació de tots i totes". Aquesta comunicació política coneguda a través dels mitjans de comunicació vol transmetre al seu target o possible votant municipal. D'aquí doncs la relació, que els apunts expliquen, amb el terme màrqueting polític.

Els apunts expliquen que "els mitjans de comunicació han tingut un paper decisiu en el desenvolupament del procés polític fins al punt que han esdevingut actors polítics". De fet, els ciutadans ens assabentem d'aquesta acció de COET perquè un diari decideix publicar-ho. Seria vàlida aquí la idea d'Ignacio Ramonet que considera que "els polítics que no apareixen en pantalla no tenen existència real". Si aquesta idea venia derivada de la importància de la TV en la comunicació política contemporània, també podríem fer-ho extens a la resta dels mitjans de comunicació que gràcies a Internet i a les noves tecnologies 2.0, com el Twitter, permeten a formacions petites com COET que una barcelonina com jo els hagi pogut conèixer. De fet, també he triat aquest article perquè tracta d'un partit d'àmbit local, sense representació a les eleccions autonòmiques de Catalunya, però que a través de les noves eines tecnològiques, que també comparteixen la resta de partits polítics autonòmics, nacionals o mundials, poden aconseguir les mateixes avantatges i arribar a un públic més extens. Per això crec que és bona la idea que Internet ha revolucionat la comunicació política, com diuen els apunts, que també exposen que "Internet és un mitjà de comunicació que permet difondre un missatge i serveix per a promoure la participació ciutadana"; un altre exemple que podem veure en l'article.

El Twitter, triat per COET, ha esdevingut una eina, com el Blog o Facebook, amb molta força comunicativa que permet que els habitants de Torroella i l'Estartit coneguin en què està treballant el partit, quina és la seva ideologia, les activitats que durà a terme durant la campanya política, el seu programa electoral, les directrius que segueix i quina és la seva evolució i aparició en els mitjans.

Per últim, vull relacionar aquest article amb una notícia publicada per El Punt avui dimarts, 15 de març, on el titular "L'any del twitter" enllaça molt bé amb la notícia que he triat. En aquest segon, el periodista Lluís Bou, explica que "El 2011 s'està confirmant com l'any de la consolidació d'aquesta nova xarxa de comunicació en la política catalana" (
http://www.elpunt.cat/noticia/article/3-politica/17-politica/382993-lany-del-twitter.html) i dóna un llarga llistat de polítics que el fan servir. L'usen, diu, "per transmetre idees, informació i per obtenir seguidors", un objectiu similar al que pretén la Coordinadora per l'Estartit i Torroella (COET) aprofitant que s'apropen les eleccions.

Nadia Gómez

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada