dilluns, 28 de març del 2011

Entrevista a Maria Llorach, consultora de comunicació política


Maria Llorach és periodista, especialitzada en comunicació institucional. Ha ocupat diferents llocs de responsabilitat al Congrés dels Diputats i a la Generalitat de Catalunya. Actualment assessora diferents partits i candidats com a consultora independent. 1. Quin ha de ser el perfil i les habilitats d'un assessor en comunicació política? Considero que l'assessor en comunicació política ha de tenir una formació multidisciplinar: tan política com periodística i ha de ser especialista en el disseny d'estratègies. És essencial perquè l'assessor és l'encarregat que el missatge del polític connecti amb el seu votant. Ha de ser un professional que conegui el funcionament dels mitjans de comunicació i el tractament de les noticies en els diferents mitjans: ràdio, premsa, televisió, xarxes socials... per poder tenir capacitat de construir mediàticament l'agenda política i posicionar el polític o candidat. També ha de controlar i saber qui és qui dins dels partits i veure com es cuina el poder a les diferents formacions polítiques per tal de poder dissenyar estratègies sòlides i relats coherents. Són els directors d'orquestra i han de dirigir i coordinar un equip per aconseguir que el candidat guanyi les eleccions. Com diu Jaume Durán Barba: "un consultor polític és algú que es guanya la vida treballant en aquest ofici i no un periodista, publicista o ramader aficionat a la política, que té el hobbie de les campanyes electorals" 2. A Catalunya està reconeguda la tasca dels assessors polítics de la mateixa manera que a EEUU o a Sud-amèrica? A Catalunya encara hi ha molta feina a fer en aquest senti. Fins ara, els partits escollien per aquesta tasca a persones de la seva màxima confiança que en moltes ocasions no tenien una preparació específica. Els partits prioritzaven a determinats quadres perquè tenien una base ideològica sòlida i coneixien el partit per dins. Aquests es basaven en el que deia l'executiva i acabaven enfocant les estratègies en funció del partit. Mica en mica aquestes tasques es van professionalitzant i cada cop més els partits busquen a professionals de la comunicació política. D'altra banda, els dirigents polítics ja comencen a entendre que la comunicació política no és propaganda, ni publicitat, ni manipulació, ni adoctrinament. La comunicació política es basa en un gran respecte pel que opinen els ciutadans. Aquest canvi de concepció ha estat possible gràcies a la influència de campanyes com les del president Obama que han comportat un punt d'inflexió. També la desafecció i la desacreditació de la política que ha patit la nostra societat en els darrers anys ha tingut molt a veure. Els partits han de valorar als consultors polítics pels seus coneixements tècnics, per la seva experiència i no per tenir un carnet de militant. 3. Quina és la base per exercir un bon lideratge? Darrerament se'n parla molt sobre el lideratge polític i quines han de ser les característiques d'un líder. Ara, més que mai, necessitem polítics que es formin i que estiguin capacitats per exercir realment de líders polítics. L'expert, David Gergen, cita set lliçons claus per a un bon líder: 1. El lideratge comença des de dins: el líder ha de tenir una gran competència i intel·ligència emocional però, per damunt de tot, ha de ser íntegre. 2. El líder ha de tenir un objectiu clar. 3. Ha de tenir capacitat per persuadir. 4. Ha de tenir habilitats per treballar dins el sistema. 5. Un començament ràpid i segur. 6. Ha de rodejar-se d'assessors capacitats i prudents. 7. Ha de ser fons d'inspiració perquè altres polítics puguin assolir els objectius. 4. Quins són els passos per dissenyar una campanya? Els passos essencials són: 1. La investigació: quantitativa (enquestes) i qualitativa (focus group). 2. L'estratègia: Les enquestes ens ajudaran a dissenyar l'estratègia. 3. El missatge: ha de ser creïble i real i ha de respondre a les necessitats del votant. 4. Aplicació. 5. Quin paper desenvolupa la televisió en la comunicació política en aquests moments respecte a d'altres mitjans, tradicionals o moderns? Considero que la televisió és el mitjà estrella. Són molt més efectius 15 segons en aquest mitjà que tres articles d'opinió, dues entrevistes de ràdio o una activa presència a les xarxes socials. El valor de la imatge i la creació de relat a través de la imatge és fonamental per posicionar un polític.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada