diumenge, 27 de març del 2011

Santiago Riera Lloveras

Entrevista feta a Santiago Riera Lloveras, periodista, que ocupa el càrrec de Coordinador de publicacions de premsa tècnica en el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.

La figura del líder de partit és molt important. De fet, en l'actualitat, es dóna un elevat grau d'identificació del polític amb la institució mateixa i s'imprimeix una alta dosis de personalització. D'aquesta manera, es barreja la imatge privada amb la imatge pública i el tarannà del líder impregna la realitat del grup.

A més, les actituds del líder cap a la realitat ciutadana i el seu interès per les preocupacions reals i quotidianes de l'electorat, són projectades a l'exterior amb la voluntat de guanyar la seva confiança i persuadir-lo, per a guanyar el seu vot als comicis.

Donada aquesta realitat, és evident l'interès que aquesta figura política desperta tant a nivell mediàtic com particular. I és per això que l'entrevista que llegireu a continuació pren com a eix central la figura del líder polític i la projecció social de la seva imatge.

1. Que entén per lideratge?
La capacitat o condició de líder. La persona que pot liderar una grup, un partit o un conjunt de persones amb objectius comuns.

2. Com es coneix un líder polític? El lider polític es crea o ha d'oferir una personalitat carismàtica?
Es coneix per la seva capacitat de liderar. Es pot crear del no res, mitjançant l’aprenentatge de tècniques, però si té una personalitat carismàtica té més possibilitats de lideratge.

3. Quin paper juga actualment la premsa massiva en l'entramat polític?
La premsa té una influència decisiva en la opinió pública, per la capacitat de crear opinió. Però no s’ha d’oblidar la televisió i la ràdio, que tenen encara una major incidència en en el gran públic.

4. Creu que és contraproduent la premsa de declaracions?
Hi ha un excés de premsa de declaracions i manca més una premsa de notícies polítiques i d’interpretació de les declaracions. Basar tota l’actualitat política en declaracions resulta molt més senzill que anar més enllà de les paraules oficials dels polítics.

5. Com s'enfronta la comunicació política al temps de crisi?
Resulta molt complicat fer arribar a l’opinió pública missatges que comportin mesures impopulars. En aquests casos, alguns experts en comunicació política opinen que és millor dir la veritat i des de l’inici, sense subterfugis, encara que això pugui provocar rebuig.

6. Què opina de les limitacions que estableix la Llei Orgànica del Règim Electoral General (LOREG) als espais publicitaris en campanya?
No conec prou el contingut general de la llei, però penso que els espais publicitaris en campanya s’han de regular. Una altra cosa diferent és obligar a fer blocs electorals informatius amb criteris només de temps i no només amb criteris periodístics.

7. Quina és la regla bàsica de tot bon polític?
La capacitat de comunicació, que sens dubte marca la imatge que d’ell té la població.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada