
P: Creus que la política actual viu un estat de “campanya permanent”? R: Sí. I en certa mesura és bo que sigui així perquè significa que s’explica permanentment tant el que s’està fent si es governa com el que es faria si es pogués governar. I això és el que permet a la ciutadania conèixer totes les propostes i actuacions.
P: Quin és el procés que segueix l’assessor d’un polític per escriure un discurs? És a dir, quins elements es tenen en compte, qui n’estableix el contingut, fins a quin punt el discurs reflecteix les idees del polític...? R:... és una pregunta que depèn de l’assessor, perquè m’imagino que cadascú té la seva tècnica... El que sí que m’imagino que són comuns són els elements que es tenen en compte: l’ideari del partit al qual pertany el polític, l’històric del que s’ha fet i dit en anteriors discursos, la posició d’altres partits polítics al respecte, la sensibilitat que té la ciutadania per aquella qüestió en aquell precís moment, l’actualitat i, sobretot, les idees del polític. S’intenta reflectir la seva personalitat, ser coherent amb el seu missatge i amb el seu tarannà.
P: És diferent el paper d’un assessor quan treballa per un polític que ja està al poder a quan treballa per a un que aspira a arribar al poder? R: El que és diferent és el contingut, el missatge, l’objectiu. No tant el paper de l’assessor. Es tracta al final d’aconseguir el mateix: que el que fa el polític al poder ho conegui i ho comprengui la ciutadania i que el que pretén fer el que hi aspira també. En el cas del que hi aspira, cal un missatge més contundent per tal de captar l’atenció mediàtica. En el cas del que governa, es tracta de missatges més matisats perquè no es pot perdre de vista que parlen en nom de la institució que representen.
P: Com afecta l’agenda mediàtica a l’agenda política, i en definitiva, a l’acció de Govern? R: Afecta perquè obliga a fer una comunicació més reactiva que no pas proactiva. Per tant, acaba desviant l’atenció del punt on es voldria enfocar i dilueix el missatge que pretén comunicar el polític. No crec que afecti tant l’acció de govern, que pot anar seguint el seu curs, però sí l’explicació d’aquesta acció de govern, que requereix els seus temps i oportunitats. Només afecta l’acció de govern perquè acaba fent destinar un temps a atendre aquesta agenda mediàtica. El que pot arribar a passar és que la pressió mediàtica, que respon també a la percepció ciutadana, impulsi a prendre unes determinades decisions que potser no es prendrien de la mateixa manera sense aquesta pressió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada