diumenge, 13 de març del 2011

La imatge està per sobre del discurs

Salutacions a tots!

Per a aquest primer exercici he triat una notícia que ha sortit avui al diari El País. En aquesta notícia hi podem veure sobretot com la imatge està per damunt del discurs i actualment ho és tot en la política, com el líder és la imatge, la icona del partit i els "ismes" que ja fa anys que ens acompanyen, però també la importància dels mitjans de comunicació i com poden arribar a influir en la política.
Anem per parts:
Al principi de l'article diuen que un dels principals problemes del PSOE de cara a la campanya per les eleccions del 22 de maig, és el propi president Rodríguez Zapatero al que ara tothom culpa de tot i en canvi abans (cito textualment) "els ciutadans ens identificaven a tots amb el que estava passant i ens insultaven a tots". Com podem llegir al punt 1.2.1 del mòdul 1 els ismes fa dècades que existeixen, però és en els darrers anys en que els mitjans de comunicació han impulsat la figura del líder de manera tan clara: la política està molt personalitzada.
Actualment, doncs, el ciutadà identifica el PSOE amb una imatge: José Luis Rodríguez Zapatero. I obviament, això no els hi convé als que pretenen ser elegits el 22M.
Tal i com ens diu l'article, des de dins del propi partit són conscients d'aquesta mala imatge i per això mateix a tan sols dos mesos del 22M, canviaran l'estratègia de la campanya electoral. Està tan per sobre el com del què, la imatge per damunt del discurs que José Blanco evidencia les estratègies i que l'objectiu final és guanyar. Per tant en la campanya el que han de fer és "vendre" el "producte" i reduïr al màxim el debat. Importen més les estratègies que el discurs? Això sembla, ja que de moment, amb prou feines sabem quines promeses tenen els socialistes, o què pensen fer per la ciutat de la que volen ser elegits alcaldes.
Però també es parla d'un altre element molt important: el futur de Zapatero. Com sabem, ja fa mesos que des del mateix diari El País, s'estan fent enquestes per saber la intenció de vot del ciutadà de cara a les properes eleccions generals. Com hem vist al mòdul 1, el resultat de les enquestes d'opinió durant el període electoral (i recordem que últimament, en aquesta societat hipermediatitzada, gairebé que vivim en campanya constant) poden produïr modificacions en la intenció de vot dels electors. Personalment considero que des dels mateixos mitjans de comunicació (i des de grup Prisa en concret) s'està intentant destruïr la imatge del president, i afavorir la de Alfredo Pérez Rubalcaba,-el qual, per cert, mai ha confirmat que tingui intenció de presentar-se a les eleccions-, per tal de no perdre aquestes properes eleccions municipals. Això ens demostra fins a quin punt incideixen els mitjans de comunicació en la política, i que l'aspecte comunicatiu de la política és, possiblement, el més important de tots.
En conclusió: L'estratègia del PSOE per guanyar les eleccions del 22M és canviar la imatge i per això, necessita els mitjans de comunicació.

Aída Pallarès

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada